Všechno se na mě valí.
To nemůžu nikdy dokončit.
Nechte mě chvilku na pokoji!
Já se z toho brzo zblázním!
Znáte to také?

Pocity zahlcenosti jsou pro pracující mámy a tvůrce typické
Pocity zahlcenosti a dokola se opakující povzdechy „už zase nestíhám“ jsou pro pracující mámy malých dětí charakteristické. A také pro mnoho tvůrců, kteří budují svou malou značku a k tomu mají zároveň zaměstnání nebo studují, pečují o rodinu apod.
Sama jsem se často vymlouvala na svou situaci: máme tři prcky, mám hromadu povinností, musím dokončit zakázky apod. To ty náročné okolnosti mohou za to, že nestíhám!
Bludný kruh zahlcenosti a únavy se mi podařilo rozetnout až v momentě, kdy jsem si naplno uvědomila, že je to jen moje zodpovědnost. A že nemohu čekat, až bude lepší situace, až děti povyrostou, až budu mít hlídání a výpomoc se zakázkami, až se tráva začervená nebo zmodrá…

Velké nároky často vedou k pocitům zahlcenosti
Proč vlastně máme tak velké nároky sami na sebe?
Přemýšlela jsem nad tím, proč mám tak velkou potřebu stále dokazovat (sobě i druhým), že jsem dobrá máma a „podnikatelka“ – tvůrce, který se dokáže prosadit a vybudovat malou, milou, rukodělnou značku.
Do značné míry je to dáno tím, že čím víc se vzdělávám, tím víc si uvědomuju, jak málo toho vím. Ze všech stran se na mě valí rady odborníků (a také rádoby specialistů), že bez toho nebo onoho nejde vybudovat dobrý byznys a kdo není vidět, slyšet a čten, nemá šanci se prosadit.
Odborníci nám vtkloukají do hlavy: bez konzultací, kurzů a marketinových znalostí se neprosadíš!
Sepsala jsem základní věci, které jsou potřeba znát při budování značky, a jde mi hlava kolem z toho, jak je seznam dlouhý.
Nabídka a cílovka
Na začátku si musíme určit své téma a ujasnit si nabídku, hlavní prodejní argument, hodnoty značky a poznat svou cílovku.
Prodejní trychtýř, avatar, produktové řady, cenotvorba, podnikatelský plán, zdroje atd. – že nevíš, co si pod tím představit? Tak se, holka, rychle uč. A kup si u nás, odborníků, kurz za 5500 Kč, workshop za 3700 Kč a navrch konzultaci, pouze 3000 Kč / 45 minut.
A víte co? Myslím, že nejdůležitější je hlavně ZAČÍT a pak, krok za krokem, tvořit svou značku.
Prezentace na sociálních sítích
Slyšíme to ze všech stran: kdo není na Facebooku, Instagramu, Tiktoku, LinkedInu…, ten jako by nebyl.
A specialisté pokračují: musíš tvořit na každou síť jiný obsah, samozřejmě kvalitní, nejlépe vzdělávací. Nezapomeň na hezké fotky, dobré texty, videa a živá vysílání. Publikum musíš bavit a taky motivovat a komunikovat s ním.
Ne, nemusím nic z toho. Jsem tvůrce, ne markeťák a moje priority jsou jinde. Třeba být s dětmi. Tvořit. Vyspat se. Hrát si. A hlavně se nezbláznit.
Vlastní e-shop
Můžeme začít na Fleru nebo prodejem ve facebookové skupince, ale nakonec nás to stejně dožene.
E-shop je velkým krokem kupředu, zároveň je za ním spousta mravenčí práce.
Reklama
Neumíš si nastavit reklamu na Facebooku, Instagramu, Googlu a Seznamu? Tak to deleguj! Určitě se ti ta veliká investice vrátí, lákají nás specialisté na sítě.
Obávám se, že mnoha lidem se investice nevrátila.
Správně si nastavit reklamu dodnes neumím. A myslím si, že v začátcích budování značky je dobré se soustředit na kvalitní základy, ne na reklamu.
Blog, SEO, média
Kdo chce být mistrem svého oboru, měl by psát blog. Měl by publikovat a nejlépe být v televizi. A bez SEO se všemi těmi analýzami klíčových slov, Alt texty a meta titulky se nepohneš z místa, volá mistr copywriter.
Asi má pravdu, usoudila jsem po 4 letech od vzniku značky a snažím se na tom zapracovat. Uzrál čas – i když doteď jsem se bez toho vlastně docela dobře obešla.
E-mailing a magnet
Sbírej kontakty! Posílej newslettery! Hlavně nebuď závislá jen na sítích, potřebuješ si vybudovat databázi kontaktů. Ty to ještě nemáš? Včera bylo pozdě, vrtí nevěřícně hlavou e-mailingový specialista.
Poslechla jsem ho, před půl rokem jsem za pomoci kurzu a osobní konzultace do toho skočila. Zestárla jsem během měsíce aspoň o 5 let, vypila 1653 šálků meduňkového čaje (na nervy) a 17853 sklenek vína (ze zoufalství, že to nikdy nedokončím), ale nakonec: mám hotovo! Svou vlastní databázi kontaktů. A za těch 6 měsíců jsem už stihla poslat celé 3 newslettery. Nejsem v tom moc efektivní, že?
Brzy pošlu další – s odkazem na úžasný nový článek na blogu věnovaný tématu zahlcenosti, který si každý nutně NUTNĚ nutně potřebuje přečíst.
Kvalitní texty, dobré fotky, statistiky, psychologie prodeje, marketingové poučky…
Výčet zdaleka nekončí.
Potřebuješ skvělé produktové a taky byznys fotky, přečti si pár knih o copywritingu a hlavně piš a trénuj. Nezapomeň na Google Analytics, Google Search Concole, Pixel a další. A hlavně studuj marketing, ať se naučíš, jak prodávat.
Tak jo. Přiznám se bez mučení. Fotky a texty jsou pro mě ještě přijatelné, ale čím techničtější je studium, tím víc jsem ztracená. Ale jednou (možná v důchodu) to vyjde! Už si aspoň umím najít ve statistikách, kolik lidí mi přišlo na web. Jsem na sebe pyšná.
Živé akce
Tuhle oblast za tvůrce dočasně vyřešil covid. Ale jinak nás v průběhu roku čekají různé trhy, markety, workshopy, výstavy, křty a podobně. Sama jsem tyto akce minimalizovala, protože skloubit děti a trhy bylo logisticky velmi náročné.
Avšak odborníci se zase ozývají: nic nenahradí osobní kontakt se zákazníkem! Naživo ho nejlépe poznáš a porozumíš jeho potřebám.
Účetnictví
Pro mě jde ruku v ruce s delegováním. I tak je třeba sledovat aktuality a mít základní přehled o hlavní a vedlejší činnosti, výdajovém paušálu a paušálním zdanění, odvodech atd.
Vzdělávání
Musíš se vzdělávat, ukázat, že jsi v obraze, pořád se posouvat. Potřebuješ kouče, mentora, kurzy, workshopy, knihy, odborná videa.
Tady souhlasím. Potřebuju. Jen ne všechno najednou, ale hezky postupně. S tím, jak se vyvíjí moje značka a roste, je třeba, abych se vyvíjela také já sama. Snažím se stále se učit a mám skvělou mentorku, už druhou. Aktuálně pronikám do tajů SEO a vzdělávám se ohledně Instagramu. Dvě témata jsou víc než dost.
Věnuj se dětem, domácnosti, zahrádce a nezapomeň cvičit, spát a odpočívat
Je to jen základní výčet a určitě jsem mnoho opomněla. Ale k pocitu totální zahlcenosti to stačí až až – pokud se budeme snažit zvládat (skoro) vše najednou anebo nesystematicky přeskakovat od jednoho k druhému. (Vím dobře, o čem mluvím, jsem chaotik.)
A k tomu si připočtěme děti, práci, domácnost, zahradu, spánek, péči o sebe, odpočinek… Tohle se na nás taky valí ze všech stran: děti jsou priorita, hlavně si to doma udělejme hezké. A nezapomeňme chodit včas spát, dobře jíst a cvičit.
Jak to všechno zvládnout a nezbláznit se?
Už víme, co všechno bychom měli dělat a umět. A k tomu můžeme připočíst nevyžádané, „dobře míněné“ rady blízkých ohledně našeho oboru: Tím se přece neuživíš! To není pořádná práce, ale koníček.
Jak tomu všemu čelit, nehroutit se a neupadat do beznaděje? Podělím se s vámi, co mi pomáhá. Není to u mě ideální, ale fakt se snažím, aby se to zlepšovalo.
Pro začátek buďme jako ty tři opice, které nevidí, neslyší a nemluví: zapomeňme na vše, co nám někdo říká, že musíme zvládnout, na chvíli dělejme, že to nevidíme a neslyšíme. Až dozraje čas, vrátí se to k nám.
Hotové úkoly s radostí odškrtávám
My tvůrci míváme hlavu plnou nápadů. Ale jejich dotahování často bývá problém. Chce to vědomě se soustřednit na jejich dokončení – a občas si dovolit vrhnout se na realizaci toho skvělého nového produktu, i když jsem předešlé úkoly ještě nesplnila. Jenom to nesmí být příliš často.
Nedám dopustit na TO DO list, jeden z mých největších každodenních pomocníků. Hotové úkoly odškrtávám (a s jakou radostí), nové doplňuju – a hlídám si, aby se nehromadily ty starší, nedokončené.
Poučena minulými chybami, dneska už vím, že si na zakázky a projekty musím nechat dostatek času. Odhadnu, že mi práce zabere asi týden. OK, budu tedy raději počítat se 2 týdny. Je jasné, že delší termíny nebudou vyhovovat všem, ale mně to pomůže.
Myšlenková mapa místo klasického podnikatelského plánu
Na začátku roku jsem si letos poprvé nachystala jednoduchý „podnikatelský plán“ – pro mé potřeby má podobu myšlenkové mapy. Zapsala jsem do něj své plány, cíle, strategii, prodejní kanály a také stručný finanční plán. Byl to pro mě velký krok vpřed a při letmé kontrole zjišťuju, že se mi dobře daří jej naplňovat a v závislosti na situaci také měnit.
Držím se tu svého zlatého pravidla: pokud chci něco nového přidat, musím někde ubrat, něco minimalizovat či vynechat.
Nakládat si stále víc není cesta, kterou se chci ubírat.
Ohlédnutí za loňským rokem bylo plné velkých činů jako je certifikace hraček. Jsem zvědavá, jaké bude ohlédnutí za rokem letošním – doufám, že z něj zmizí ta uhoněnost…
Vzdělávám se a deleguju
V rámci vzdělávání se omezuji na jeden či dva kurzy a teprve po jejich dokončení se vrhnu na další (tedy snažím se o to). Mám výhodu, že při stříhání či šití mohu poslouchat kurzy nebo podcasty a učit se nové věci, je to parádní symbióza práce a vzdělávání.
Kromě toho, že se učím od zkušenějších, pronikám také do tajů delegování. Je to trochu začarovaný kruh: na začátku děláme vše sami, protože na delegování nemáme peníze. Jenže čím víc toho chceme stihnout, tím víc zahlceni jsme. Bylo by třeba delegovat, ale na to nejdříve potřebujeme vydělat…
Jak z toho ven? Podle mě zase platí hlavně netlačit na pilu a plánovat si to postupně. Každý rok budu delegovat některou z činností. U mě to je nyní účetnictví, pak výpomoc při práci samotné (třeba vycpat zvířátka nebo nachystat kreativní sady) a grafické práce. A pro letošek bych ráda přidala paní na úklid a na podzim výpomoc s balením objednávek.
K tomu se občas naskytne příležitost k zajímavým spolupracím, u kterých si práci také dělíme: nestojí to všechno jen na mně.

Plánuju si volný čas
Snažím se najít si čas sama pro sebe a víc o sebe pečovat. Koncem roku jsem změnila stravování – a je mi mnohem lehčeji, i když žádnou dietu nedržím. S dětmi chodíme každý den ven, na čerstvý vzduch. Na procházkách se objevuje spousta nápadů, které bych doma „nevyseděla“.
Naplánovala jsem si dva volné večery týdně, kdy nebudu pracovat ani řešit jiné povinnosti. A začínám tenhle týden – uvidíme, jak se mi to bude dařit. Držte palce. Spát teď chodím skoro vždy před půlnocí – to je u mě velký posun k lepšímu. Kvůli sobě i kvůli své rodině nechci být věčně utahaná, nevyspalá a protivná.
Pokud to je schůdné, požádám svého muže o pomoc. Získám trochu času navíc, abych dokončila práci, která hoří. Nezneužívám toho a on se mi snaží vyhovět. Většinou.
Sdílení s blízkými lidmi a s byznysovými „přáteli“
O zahlcenosti jsme se nedávno bavili během vysílání na Instagramu – záznam máte k dispozici. Velký ohlas mělo téma sdílení s lidmi, kteří jsou na stejné vlně.
Obrovsky mi pomáhá mít kolem sebe své „byznys friends“, kamarády na telefonu nebo messengeru, se kterými můžu řešit své starosti i radosti tvůrčího podnikání.
Jak se byznys friends hledají?
V mém případě vše vyplynulo přirozeně, ze vzájemného zájmu o tvorbu toho druhého. „Potkáme se“ ve facebookové skupině nebo mě zaujme něčí tvorba na Instagramu, začnu profil sledovat, komentovat, začneme si psát, sdílet, pomáhat si, ptát se. A pokud je to jen trochu možné, plánujeme si setkání i naživo. A obdobným způsobem vznikla také část mých spoluprací, krásných a jedinečných.
Mými slovy pro letošní rok jsou právě SBLÍŽENÍ, SHLEDÁNÍ. Hledám cestu k sobě, k větší rovnováze ve svém životě i v tvorbě (a podnikání) a také k druhým. A bez byznysových „přátel“ a jejich podpory by to bylo o velký kus těžší.
A jak to souvisí s našim tématem zahlcenosti? Velmi úzce, protože nejčastěji se opakující problém, který společně řešíme, se týká právě toho, že nic nestíháme. A že máme problém dotahovat úkoly a skloubit práci, rodinu a další povinnosti. Věnujeme se také delegování, protože bez něj je naše podnikání dlouhodobě neudržitelné.

Občas porušme svá vlastní pravidla
Je to hodně o tom, co člověk dovolí sám sobě. Neměli bychom na sebe klást přehnané nároky a snažit se být ve všem perfektní. Pojďme si dovolit dělat chyby, občas se poflakovat, odpočívat a bez pocitu viny někdy porušit svá vlastní pravidla.
Velkou zkouškou pro mě bude podzim, každoročně nejnáročnější období roku v mé dílně. A já doufám, že letos poprvé vše ustojím s větší elegancí a bez pocitu, že jsem na pokraji zhroucení.
Pojďme se vzájemně inspirovat, co nám pomáhá v boji se zahlceností a věčným nestíháním
Budu moc ráda, když budete sdílet vaše zkušenosti, nápady, tipy, co vám pomáhá lépe vybalancovat tvorbu, práci, rodinu a ostatní povinnosti.
Napište mi do komentáře pod článek a pojďme se inspirovat navzájem.